Svar: Selvhjulpenhed - 20 mdr.

20. marts 2022

Alder:
20 mdr.

Kære Valdemars forældre

Tak for jeres brev :)

Lad mig begynde med at sige, at I ikke har gjort noget forkert. Valdemar har været meget syg og har i forbindelse med sin indlæggelse blandt andet fået sonde og faldt også to kurver i vægt - samtidig med at han har en alder, hvor han naturligt begynder at spise mere og mere selektivt. Og det har naturligt gjort, at I forældre har nødet ham og forsøgt at gøre alt, hvad I kunne, for at få ham til at indtage tilstrækkeligt med føde, så han får de næringstoffer, som han har behov for. Det er helt okay og fint, det I har gjort!

Det er dog også rigtig godt, at I nu er bevidste om, at Valdemar stille og roligt skal igang med at spise mere selv og at han nu trives så godt, at I kan begynde at trække jer lidt mere tilbage - og forhåbentlig finde roen i, at han nok skal spise, hvis han er sulten...:)

Det er rigtig vigtigt, at I forsøger at holde fast i dagsrytmen med de faste spisetider. Jo mere faste spisetider han har, jo mere vil hans indre ur tilpasse sig dette, så han netop føler sig parat til at spise, når I sætter jer til bords. Og jo mere sulten og parat han føler sig, når det er spisetid, jo mere vil der glide ind i munden og jo mindre ved siden af.

Det er derfor også rigtig vigtigt, at I forsøger at undgå for mange søde snacks, som kan hæve hans blodsukker unødigt og gøre, at hans appetit ikke er særligt stor, når det så er spisetid. Han han brug for mange mellemmåltider - gerne 3 mellemmåltider dagligt sammen med sine 3 hovedmåltider - men det skal være sunde og nærende måltider, så han tilbydes lidt fra alle fødevaregrupper. Naturligvis ikke mælk og mælkeprodukter, da han har mælkeallergi - men alt muligt andet.

Det kan være en fordel med en tallerken, som er inddelt i rum, da I så kan lægge forskellige fødevarer i hvert rum og lade ham selv styre måltidet ud fra dette. Det vil sige, at der kan ligge lidt brød i et rum, lidt pølser, frikadelle, fiskedelle (lavet uden mælk) eller lignende i et andet rum, lidt grøntsager, bær, frugt i et tredje rum...

Det er vigtigt, at I ikke giver ham for meget mad af gangen, da det hurtigt kan virke uoverskueligt for ham og gøre, at han så ikke begynder at spise men i stedet leger med maden. Giv ham derfor kun lidt af gangen og når han så har spist lidt, så kan han altid få lidt mere, hvis han gerne vil have det.

Sørg for at der altid er mindst en ting på tallerkenen, som I ved, at han vil kunne lide. Det giver ham lyst til at gå igang med at spise, hvis der er noget, som han er glad for.

Giv ham også gerne dyppelse - det kan være humus, tapenade, avokadomos eller ægte mayonnaise, som normalt ikke indeholder mælkeprodukter. Mange børn synes, det er lidt mere spændende at spise, hvis der er lidt dyppelse. Prøv også at servere syltede agurker, syltede rødbeder og lignende - måske kan han lide det.

Det er også en god idé at lave grødmuffins og grøntsagsmuffins, som også kan laves uden mælk, og ...

Annonce

... som giver ham mulighed for at spise selv og igen styre måltidet mere selv... De kan med fordel bruges som mellemmåltid i løbet af dagen, når den lille sult måske melder sig :)

Det er også en god idé at lade ham være med til at dække bord, så han er med til at bære tallerknerne hen, lægge bestikket på bordet, stille glas og kopper frem osv. Ligesom det vil være rigtig godt, hvis han f.eks. kan få en lille kande med vand, så han selv kan hælde vand op i sin kop - det kan også gøre det mere spændende at drikke selv.

I må også meget gerne inddrage ham i madlavningen, han kan godt begynde at være med i det små. Jeg har netop udgivet kogebogen "Helen og Holms familiemad - tag børnene med i køkkenet" sammen med Claus Holm, der er kok. I den guides I gennem forskellige opskrifter og får lidt idéer til, hvad jeres dreng kan være med til i køkkenet. Hvis han vil smage undervejs, så er det kun et kæmpe plus :)

I skriver, at han sidder som "en lille prins", når det er spisetid. Det lyder som om, at han sidder for bordenden med mor og far på hver sin side. Her vil jeg anbefale jer, at I sætter ham ned for siden af bordet, så I ikke sidder og kikker på ham begge to, når det er spisetid, men i stedet forsøger at give ham lidt madro. Det er netop vigtigt, at I ikke giver ham for meget opmærksomhed, men prøver at lade ham styre måltidet lidt selv og dermed selv bestemme, hvad han vil spise, hvordan og i hvilken rækkefølge.

Når han lægger maden uden for tallerkenen eller forsøger at smide den på gulvet, så prøv at undgå for mange "nejer" og lignende - prøv i stedet at sige det, som I gerne vil have ham til f.eks. "ind i munden, skat, ind i munden" - så fokus bliver på det, som I gerne vil og ikke på det, som I ikke ønsker.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det vil også være rigtig godt, at I nogle gange starter med at hjælpe ham, så han kommer igang med at spise og oplever, at I gerne vil hjælpe ham som I plejer at gøre det (det er jo det, han er vant til) og gradvist kan I så forsøge at opmuntre ham til at prøve lidt selv. Så det bliver en blanding af, at I hjælper og han prøver selv og ikke enten eller.

Han må gerne spise med fingrene, hvis han helst vil det. Det er lige meget, det vigtigste er at han spiser. Han må også gerne spise med gaffel og ske, hvis han hellere vil det, alt er okay - og varierer han lidt mellem fingrene og bestikket, så er det også okay.

Det kan være en fordel med en kop med to hanke, som han bedre kan styre med begge hænder. Nogle børn vil helst drikke af en sugerørskop eller måske af en drikkedunk. Igen - det betyder ikke noget, hvis blot han synes, det er sjovt at drikke, og det appellerer til hans lyst til at prøve selv. Igen kan I starte med at holde koppen/dunken og hen af vejen så opfordre ham til at prøve at holde selv, når han gerne vil drikke mere.

Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Fortsat held og lykke - og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger